Årets bästa låtar 2010
BÄSTA LÅTARNA FÖR 2010:
1. Oskar Linnros - Från Och Med Du
2. Robyn - Dancing On My Own
3. Beach House - Zebra
4. Håkan Hellström - River En Vacker Dröm
5. Marina And The Diamonds - I Am Not A Robot
6. Mumford & Sons - After The Storm
7. Kent - Ismael
8. Anna Von Hausswolff - Old Beauty, Du Kan Nu Dö
9. Ed Harcourt - Do As I Say Not As I Do
10. Tove Styrke - Million Pieces
Egentligen är det en omöjlig uppgift att sätta ihop en låtlista men jag har gjort ett försök som ni ser.
Linnros album räckte bara till en 19:e plats men hans stora hit är årets låt alla kategorier.
BUBBLARE TOPP 10:
She & Him - In The Sun
Beach House - Norway
Säkert! - Får Jag
Coldplay - Christmas Lights
Ed Harcourt - When The Lost Don't Want To Be Found
Salem Al Fakir - Split My Personality
HELA LISTAN BESTÅENDE AV 54 låtar
2010 in music
2. Säkert! - Facit
3. Mumford & Sons - Sigh No More
4. Palpitation - Palpitation
5. Anna Von Hausswolff - Singing From The Grave
6. Dr. Dog - Shame, Shame
7. The Magnetic Fields - Realism
8. Arcade Fire - The Suburbs
9. Kent - En Plats I Solen
10. Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise
11. Josh Rouse - El Turista
12. She & Him - Volume Two
13. Salem Al Fakir - Ignore This
14. Beach House - Teen Dream
15. The National - High Violet
16. Midlake - The Courage Of Others
17. Joel Alme - Waiting For The Bells
18. Timo Räisänen - The Anatomy Of Timo Räisänen
19. Oskar Linnros - Vilja Bli
20. Broken Bells - Broken Bells
Där har ni den kompletta albumlistan. LYSSNA VIA SPOTIFY!
Det jag ångrar mest är nog att jag inte hade Teen Dream (Beach House) högre upp på listan.
Bubblare:
Tove Styrke - Tove Styrke
Alicia Keys - The Element Of Freedom
Neil Young - Le Noise
Ringo Starr - Y Not
Anna Bergendahl - Yours Sincerely
Manic Street Preachers - Postcards From A Young Man
Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet - Echoes
The Tallest Man On The Earth - Wild Hunt (OBS! EJ PÅ SPOTTAN LÄNGRE)
LYSSNA PÅ BUBBLARNA VIA SPOTIFY
Låtlista kommer imorrn troligtvis...
Lucka 24 = 1. Ed Harcourt - Lustre
AND THE WINNER IS:
Ed Harcourt har ännu en gång lyckats med bedriften att skapa ett album till bredden fyllt av känslor.
Känslor som lycka, vemod och hopp blandas huller om buller på ett album bestående av enbart bra låtar.
Lustre kändes vid en första anblick som ett helt okej album men aningen sämre än vad han brukar leverera.
Albumet växte dock i takt med att höst och vinter drog in över Sverige med ångesten i sitt släptåg.
Efter att ha bevittnat honom live för andra gången så växte albumet ytterligare, och nån vecka senare stod det klart att han hade skapat ett nytt mästerverk.
Samtliga låtar tilltalar mig och jag har väldigt svårt att hitta några direkta svagheter.
Redan från första stund i titelspåret Lustre när änglakören drar igång så känner jag mig hemma.
Haywired tar ner en på jorden lite iom dess smått sorgliga underton.
Church Of No Religion glädjer mig iom Eds avståndstagande från religion.
Heart Of A Wolf är också en hoppfull låt där jag får lite Beatlesvibbar när han sjunger "You can make it on your own my darling".
Do As I Say Not As I Do är ett riktigt glädjepiller och troligtvis den bästa låten på skivan, eller iaf en given topp 3 kandidat.
Killed By The Morning Sun är en lugn och harmonisk historia även om texten kanske säger något annat.
Lachrymosity är en stor pöl av sorg och raden "I'm a recipe for disaster. I'm a has been no good bastard. You're much too good to me. I'm wrapped in lachrymosity" säger väl allt.
A Secret Society är rena motsatsen och får en på bättre humör om man har deppat ner sig totalt efter Lachrymosity.
When The Lost Don't Want To Be Found är fylld av vemod men även hopp. "All this hope is a dog eared concept. Man was screwed from the very first onset. But I know your love can save me"
So I've Been Told bygger vidare på samma tema innan Ed berättar om sina rädslor i Fears Of A Father över att ha blivit pappa men att han är redo att ge all sin kärlek till sin familj. Fin och upplyftande avslutning där dom sista minuterna är magnifika.
Musikaliskt känns han snudd på fulländad den gode Ed.
LYSSNA PÅ LUSTRE VIA SPOTIFY
Lucka 23 = 2. Säkert! - Facit
2010 års bästa svenska album utan tvekan. Håkan Hellström vem fan är det?
En fullkomligt fenomenal skiva som tar svensk musik till nya höjder.
Bra textutdrag:
"Ska vi starta upp en by? Ska vi bygga upp nåt nytt? Ska vi skriva en ny bibel med 10 nya budord." Fredrik
"Höll ett tal som var för långt. Ingen skrattade åt poängen. Kanske för jag hade glömt vad poängen är med allt det här." Dansa, Fastän
"Jag vet varken in eller ut längre, men jag såg den skarpa kurvan kring din mun. Berätta för mig om det är sant att den har hämtats av sparvarna, förts hit över ängarna, godkänts av änglarna." Honung
"Jag klarar tystnaden bättre än vem som helst den har jag lagt ner timmar på." Isarna
"Dom kanske tror att vi är typ kära. Får jag gå, precis så nära." Får Jag
"Du måste tro det finns nåt episkt över dig. Du måste höra stråkkvartetten, den är i dig." Influensa
"När du kommer och brinner säger de: skriv ett förslag. Om två år och några månader kan du få svar. När det är du som borde leda oss. Det är ni som borde leda oss. Led mig fel om ni vill men under min livstid kan jag nån gång få bli ledd av nån som tror på nånting." Riot
"Jag kastar jord på din kista. Jag har sett det är så man gör. Jag mumlar, undrar om gudarna som jag inte tror på hör." När Du Dör (Del 1)
"Eller så hugger de ner dig ändå, och gör pappersmassa i fabrik. Då skulle jag skriva brev med penna igen. Då ska jag skriva lyrik." När Du Dör (Del 2)
Får hon inte pris som årets textförfattare så är det ett skämt.
LYSSNA PÅ FACIT VIA SPOTIFY
Lucka 22 = 3. Mumford & Sons - Sigh No More
Bronset går till dom brittiska öarna och Mumford & Sons som bröt ny mark lite med sin alternativa folk.
Fräscht nytänkande som verkligen uppskattas.
Många storslagna låtar och skivan har gått varm här hemma senaste månaderna.
OBS! Jag räknar Mumford & Sons debutalbum till 2010 eftersom det släpptes så sent under 2009 i UK.
Sedan så släpptes det faktiskt under 2010 i USA. Lägg därtill att jag inte hörde det förrän under 2010 och alla tvivel torde vara undanröjda.
Alla låtar är bra men måste jag välja några så får det bli: Sigh No More, Roll Away Your Stone, White Blank Page, I Gave You All, Dust Bowl Dance & After The Storm
Lucka 21 = 4. Palpitation - Palpitation
Palpitation kom från ingenstans när listan egentligen var klar och blåste mig av stolen.
Deras album är helt enkelt för bra att lämna utanför listan/topp 5 så jag blev tvungen att göra en del rockader.
Palpitation kan bäst beskrivas som jävligt bra svensk indiepop på engelska.
Bästa låtarna: I Lost And Died, Love Again, You Kill Me, What If, You And I, Red White Golden Stripes, Wait/Fall/Leave, Stand-By, In Five Years
Lucka 20 = 5. Anna Von Hausswolff - Singing From The Grave
Listans första riktiga "skräll".
Jag hade nämligen ingen koll alls på Anna innan jag såg henne i PSL på festival.
Som vanligt var jag dock aningen skeptisk vid en första anblick, men efter att ha kollat upp Singing From The Grave närmare via Spotify så blev det annat ljud i skällan.
Detta är en jävligt bra skiva helt enkelt. Hennes röst kombinerat med fint pianospel osv är grymt bra.
Bästa låtarna: Move On, Track Of Time, Pills, Above All, Lost At Sea, Old Beauty, Du Kan Nu Dö, The Book
Lucka 19 = Hedersomnämnande 4 = Kris Kristofferson
Det sista hedersomnämnandet går till en levande legend.
Han släppte visserligen en demoskiva i år med demoversioner (inspelade 1968-1972) av hans låtar.
Men anledningen till att jag väljer att hylla Kris är förstås den magiska spelningen från i somras på Katalin.
3 i betyg var dock snålt från UNT, själv hade jag 4-5.
Istället för att nämna en massa låtar så passar jag på att länka playlisten jag satte ihop före spelningen.
Lucka 18 = 6. Dr. Dog - Shame, Shame
När jag hör vissa låtar på den här skivan så vill jag bara sätta den som etta direkt. Däremot när man hör vissa andra låtar så vill man placera albumet som 12:a typ. Det är ojämnheten som gör att det "bara" blir en sjätteplats.
Föregångaren Fate hade nog toppat listan om den släppts i år eller iaf varit en given topp 3-kandidat.
Bästa låtarna: Stranger, Shadow People, Station, Where'd All The Time Go?, I Only Wear Blue, Someday, Shame, Shame
Lucka 17 = 7. The Magnetic Fields - Realism
"Do something, anything. Do something a little out of character, it won't kill you"
Det verkar bara vara jag i hela jävla världen som uppskattar den här skivan för den har lyst med sin frånvaro på alla andra listor jag har kommit över.
Given topp 10 enligt mig.
Bästa låtarna: You Must Be Out Of Your Mind, We Are Having A Hootenanny, I Don't Know What To Say, The Dolls' Tea Party, Everything Is One Big Christmas Tree, Walk A Lonely Road, Always Already Gone, Seduced And Abandoned, Better Things, The Dada Polka, From A Sinking Boat
Lucka 16 = 8. Arcade Fire - The Suburbs
Var jag för snål med placeringen igen nu? Ytterligare ett praktexempel där jag troligtvis kommer att ångra mig senare.
The Suburbs var hur som helst inte en lika bra platta som deras tidigare verk och hade Funeral eller Neon Bible släppts i år så hade förstaplatsen varit gjuten.
Därför blir det lite knasigt att deras stora genombrott kom med denna skivan.
Bästa låtarna: The Suburbs, Ready To Start, Modern Man, Rococo, Suburban War, We Used To Wait, Wasted Hours, The Suburbs (Continued)
Sprawl II är jag lite trött på vid det här laget...
Lucka 15 = 9. Kent - En Plats I Solen
En Plats I Solen är en skiva som jag först ansåg vara medelmåttig med Kent-mått mätt.
Men efter att ha låtit den vila ett tag så växte den ett par snäpp.
Funderade ett tag på att sätta den som femma eller dylikt på den här listan men det blev till slut en niondeplats.
Det finns en klar risk att jag kommer att ångra mig men den risken får jag ta.
En underskattad skiva hos Kentfansen helt klart.
Den avslutande duetten med Rebecka "Good Thing" Törnqvist är nog den absoluta favoritlåten tillsammans med dom 2 inledningsspåren.
Bästa låtarna: Glasäpplen, Ismael, Skisser För Sommaren, Ärlighet Respekt Kärlek, Varje Gång Du Möter Min Blick, Ensam Lång Väg Hem, Passagerare
Lucka 14 = 10. Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise
Nu blev ni allt snopna va? ;)
Vet att många håller den här skivan som årets bästa men i min bok blir det "bara" en tiondeplats.
Det är en bra skiva inget snack om det, men det finns andra skivor som är klart bättre.
Och ja Håkan, du var bättre förr.
Textstycke från den episka låten i klippet ovan:
Jag troooooooooooooooooooor
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än
Ljug för mig, ljug för mig
Det är bara att hålla med herr Hellström på den punkten, det känns faktiskt som att den bästa delen av ens liv har passerat. Men det är inget som säger att det måste vara dåligt för det även om man inte lär peaka for real igen.
Andra bra låtar på skivan: Saknade Te Havs, Shelley, River En Vacker Dröm, Jag Vet Vilken Dy Hon Varit I, Man Måste Dö Några Gånger Innan Man Kan Leva
Lucka 13 = 11. Josh Rouse - El Turista
Gillar man Paul Simon så gillar man den här skivan helt klart.
För Josh Rouse låter väldigt mycket som Paul Simon här, både musikaliskt och röstmässigt.
Bortsett från låten ovan och nån till så är det en väldigt lugn och harmonisk skiva som förtjänar all respekt.
Och just ja, han sjunger några låtar på spanska.
Bästa låtarna: Duerme, Lemon Tree, I Will Live On Islands, Cotton Eye Joe, Don't Act Tough
Notera att det inte är några covers vi snackar om när det gäller citronträdet och Joe med bomullsögat.
Lucka 12 = Hedersomnämnande 3 = Regina Spektor
Hon är aktuell med sin liveplatta Live In London som släpptes för bara någon vecka sedan och därför tyckte jag det var givet att hylla denna underbara människa och artist.
Bäst på skivan är nog Folding Chair, Sailor Song, Blue Lips, Ode To Divorce samt The Call.
Men den är klart bra överlag.
Enjoy!
Lucka 11 = 12. She & Him - Volume Two
Fint och harmoniskt album som passar alldeles utmärkt en lördagsförmiddag tex.
Zooey Deschanels röst är älskvärd och hon likaså.
Den andra halvan av duon (M.Ward) hörs mest som backup vocals men bidrar förstås på andra plan också.
Skivan hade kanske hamnat högre upp om jag hunnit lyssna mer på den.
12:a på den här listan är dock inte illa pinkat.
Bästa låtarna: Me And You, In The Sun, Thieves, Don't Look Back
Lucka 10 = 13. Salem Al Fakir - Ignore This
Nu kanske någon höjer på sitt vänstra ögonbryn men faktum är att Ignore This är en klart bra skiva.
Jag tror att många inte ger den en chans eftersom han var med i Melodifestivalen, men det är en skiva god nog att inta plats nummer 13 på min förträffliga lista.
Bästa låtarna: 4 O'Clock, Part Of It, Brooklyn Sun, I'm So Happy samt låten ovan.
Har ni inte lyssnat på hela skivan så gör det!
Lucka 9 = 14. Beach House - Teen Dream
Strandhuset från Baltimore lägger beslag på plats 14.
Drömpop ägnar dom sig åt och dom gör det bra givetvis, annars hade dom inte platsat på listan.
Bästa låtarna: Zebra, Silver Soul, Norway, Used To Be
Lucka 8 = 15. The National - High Violet
High Violet är ingen skiva som jag har lyssnat sönder direkt, men det som jag har hört har varit tillräckligt bra för att platsa på min topp 20-lista för album 2010.
Låten ovan har spelats flitigast men givetvis finns det fler klart dugliga låtar på albumet.
Hans röst tillför mycket.
Lucka 7 = 16. Midlake - The Courage Of Others
Midlake kan bäst beskrivas som jävligt soft rock med skön stämsång.
Courage Of Others är ett album som förtjänar mer uppmärksamhet helt klart.
Bästa låtarna förutom titelspåret är Acts Of Man & Winter Dies.
Lucka 6 = 17. Joel Alme - Waiting For The Bells
Herr Alme är nog med på dom flesta listorna runtom i landet och även så på min.
You Will Only Get It Once är låten som jag har lyssnat mest på och som har satt sig snabbast.
Resten av skivan är också bra men jag måste nog lyssna igenom den nångång till innan jag vet vilken låt som är vilken så att säga :)
Bra skit är det dock ingen tvekan om att detta är.
Chansen att han gästar Musikhjälpen även i år är väl överhängande.
Lucka 5 = Hedersomnämnande 2 = Elliott Smith
Hedersomnämnande 2 blir även det en hyllning till en död artist.
Elliott Smith är en av mina husgudar om någon hade missat det.
An Introduction to... Elliott Smith släpptes 1 November i år och är ett samlingsalbum som ska fungera lite som en introduktion till folk som av en eller annan anledning lyckats missa hans konstverk.
Skivan i sig fyller ingen funktion för mig då jag redan lyssnar regelbundet på låtarna, men den ger mig rätten att hylla Elliott eftersom han på ett eller annat sätt varit aktuell under året som gått.
Lyssna gärna på allt ni kommer över med honom.
Jag tänker inte tipsa om någon speciell låt bortsett från klippet ovan som är magnifikt.
Enjoy!
Lucka 4 = 18. Timo Räisänen - The Anatomy Of Timo Räisänen
Mer svenskt på listan och denna gång i form utav Göteborgssonen Timo Räisänen.
Ni som kan eran Timo vet att han lirade i Håkan Hellströms band innan han gick "solo".
The Anatomy Of Timo Räisänen är ännu en i raden av bra skivor från den gode Timo.
Höjdpunkterna på denna skivan är: Numbers, Outcast, Moonchild samt We're All Gonna Die ovan.
Lucka 3 = 19. Oskar Linnros - Vilja Bli
Hyllad av många inte minst under rockbjörnengalan där han prisades dubbelt upp för årets svenska låt samt årets genombrott.
Skivan är bra inget snack om det, men det är ändå något med Linnros som får mig att känna lite avsmak.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det kan ha något att göra med truckerkepsar och coola katter i det långa landet falukorv.
Bäst förutom Från Och Med Du är Genom Eld, 25, Debut, Din Mamma samt Ack Sundbyberg.
Hans kollega från Snook (Daniel Adams-Ray) har jag inte behagat mig att lyssna på då jag tvivlar på dennes låtskrivarkunskaper.
Fast han klarar sig nog utan mig med tanke på hypen som även han har fått uppleva.
Lucka 2 = 20. Broken Bells - Broken Bells
Först ut på albumlistan för 2010 blir alltså Broken Bells med debutalbumet med samma namn.
James Mercer från The Shins träffade Brian Burton från Gnarls Barkley och Broken Bells blev ett faktum.
Förutom låten ovan så bör ni checka ut The High Road samt The Ghost Inside.
Om ni inte redan har eller tänker checka ut hela skivan vill säga :)
Plats 20 går alltså till dom trasiga klockorna.
Lucka 1 = Hedersomnämnande 1 = Johnny Cash
Då var December äntligen här och vi kan kicka igång med kalendern.
Jag väljer att gå ut hårt och hedra en legend inom country/folk/rock-scenen.
John R. "Johnny" Cash vet alla vem det är och det släpptes faktiskt en skiva med honom i år men jag väljer att inte ha med skivan på topp 20-listan därför att låtarna spelades in för över 7 år sedan.
Den måste dock uppmärksammas och ett hedersomnämnande var givet.
Titelspåret Ain't No Grave är en av höjdpunkterna men även hans versioner av Redemption Day (Sheryl Crow) och For The Good Times (Kris Kristofferson) är värda att nämna.
Cash is king!