Lucka 24 = 1. Ed Harcourt - Lustre


AND THE WINNER IS:



Ed Harcourt har ännu en gång lyckats med bedriften att skapa ett album till bredden fyllt av känslor.
Känslor som lycka, vemod och hopp blandas huller om buller på ett album bestående av enbart bra låtar.

Lustre kändes vid en första anblick som ett helt okej album men aningen sämre än vad han brukar leverera.
Albumet växte dock i takt med att höst och vinter drog in över Sverige med ångesten i sitt släptåg.

Efter att ha bevittnat honom live för andra gången så växte albumet ytterligare, och nån vecka senare stod det klart att han hade skapat ett nytt mästerverk.

Samtliga låtar tilltalar mig och jag har väldigt svårt att hitta några direkta svagheter.

Redan från första stund i titelspåret Lustre när änglakören drar igång så känner jag mig hemma.

Haywired tar ner en på jorden lite iom dess smått sorgliga underton.

Church Of No Religion glädjer mig iom Eds avståndstagande från religion.

Heart Of A Wolf är också en hoppfull låt där jag får lite Beatlesvibbar när han sjunger "You can make it on your own my darling".

Do As I Say Not As I Do är ett riktigt glädjepiller och troligtvis den bästa låten på skivan, eller iaf en given topp 3 kandidat.

Killed By The Morning Sun är en lugn och harmonisk historia även om texten kanske säger något annat.

Lachrymosity är en stor pöl av sorg och raden "I'm a recipe for disaster. I'm a has been no good bastard. You're much too good to me. I'm wrapped in lachrymosity" säger väl allt.

A Secret Society är rena motsatsen och får en på bättre humör om man har deppat ner sig totalt efter Lachrymosity.

When The Lost Don't Want To Be Found är fylld av vemod men även hopp. "All this hope is a dog eared concept. Man was screwed from the very first onset. But I know your love can save me"

So I've Been Told bygger vidare på samma tema innan Ed berättar om sina rädslor i Fears Of A Father över att ha blivit pappa men att han är redo att ge all sin kärlek till sin familj. Fin och upplyftande avslutning där dom sista minuterna är magnifika.

Musikaliskt känns han snudd på fulländad den gode Ed.



LYSSNA PÅ LUSTRE VIA SPOTIFY


Kommentarer
Postat av: Martin

Hmm...ja, varför inte?!?!

Postat av: felghen

Den kompletta listan inklusive bubblare kommer i dagarna.



Även en låtlista är i antågande.



Stay put! (GOD JUL!)

2010-12-24 @ 11:10:50
URL: http://felghen.blogg.se/
Postat av: felghen

Martin: Precis. Du glömde honom helt :(

2010-12-24 @ 11:18:10
URL: http://felghen.blogg.se/
Postat av: Leorio

Shit, den har jag inte ens hört, så nu får jag skämmas!



Men jag gillar From Every Sphere. Men kanske mest för att jag lyssnade nonstop på den när jag spelade Metal

Gear Solid första gången.



Eh, får ta och lyssna på Lustre!

2010-12-27 @ 11:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback