Musikåret 2014 !

Ja då var det dags att summera ytterligare ett musikår. Den här gången så blir det en topp 10-lista för album och en playlist för låtar bestående av ett oklart antal låtar utan inbördes ordning. Mycket nöje!
 
10. Manic Street Preachers - Futurology
Manics gör sällan en besviken och årets släpp tar sig in på listan precis som dess föregångare även om jag håller Rewind The Film som ett klart starkare album. Måhända att jag inte har lyssnat tillräckligt mycket på Futurology men det beror också på att det inte fångade mig på samma sätt som föregångaren.

9. Sia - 1000 Forms Of Far
Chandelier är en fruktansvärt bra låt och albumet håller bra klass överlag.

8. Lykke Li - I Never Learn
Lykke Li levererar i vanlig ordning. No Rest For The Wicked är nog favoritlåten. Kan vara en potentiell grower.

7. Ed Harcourt - Time Of Dust
Ed åh Ed! 2010 släppte du årets bästa album genom Lustre och även denna gången är du med och hugger trots att det bara rör sig om en EP. Du är grym!

6. Coldplay - Ghost Stories
Hade det inte varit för att Spotify inte haft hela skivan uppe speciellt länge så hade den kanske hamnat högre. Magic, True Love, Midnight och A Sky Full Of Stars är samtliga gattelåtar.

5. Markus Krunegård - Rastlöst Blod
Krunis! Spelning om en vecka här i stan och kanske sätter jag honom bara som femma pga detta för att inte få för höga förväntningar? Jag kan relatera till många av låtarna men måste jag välja en så blir det Piller I Badkaret.

4. Ryan Adams - Ryan Adams
Såg honom för nåt år sen på UKK i Uppsala och det är inget man ångrar direkt. Det finns nog fortfarande en del som blandar ihop Ryan med Bryan men det är alltså två helt olika personer. Om ni inte har lyssnat på honom tidigare så måste ni checka in honom! Feels Like Fire <3

3. Conor Oberst - Upside Down Mountain
Conor är min husgud och att sätta honom som trea kanske kan verka konstigt trots att skivan håller väldigt hög klass. Det har dock varit ett starkt musikår ännu en gång och då får Omaha-sonen nöja sig med ett brons. Missa inte Time Forgot där First Aid Kit gästar förövrigt vilket dom gör på ett antal spår. Dom två avslutande låtarna är också ett måste.

2. Kent - Tigerdrottningen
Innan systrarna släppte årets bästa skiva så såg detta ut att bli ettan. Under den värsta delen av min depression så gick Tigerdrottningen varm på gott och ont. Godhet har jag fortfarande svårt att lyssna på även om det är lättare nu än i April när jag grät floder till den. Den Andra Sidan är också en känslomässigt laddad låt för mig. Kent släpper aldrig ett dåligt album. Punkt slut!

1. First Aid Kit - Stay Gold
Och dom har gjort det igen! 2012 släppte dom The Lion's Roar som vann guld och nu så kniper dom guldet igen. Mycket har redan sagts på Twitter om dessa underbara människor/musiker. LYSSNA!
 
....................................................................................................................................................
 
Hedersomnämnande: Cabinets - Cabinets
Hedersomnämnande 2: Perfume Genius - Too Bright (Har inte hunnit lyssna tillräckligt)

LÅTLISTA!!!!!!!!!! (Fylls på senare)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback